Nieuwe kooi

Nieuwe kooi

Berichtdoor sandra&kruimel op vr jul 23, 2010 4:08 pm

Hoe maak je je konijn blij? Door hem een nieuwe kooi te geven....

Toen ik Kruimel vorig jaar kocht stond hij in eerste instantie buiten. Zijn buitenhok was een ruime meter breed en bijna 60 cm diep. Naast zijn buitenhok had ik een binnenkooi gekocht voor als hij uit logeren zou gaan met vakantie. Deze kooi was 80 cm breed en 50 cm diep. Vanaf vorig jaar september heb ik Kruimel naar binnen verhuisd. Vanaf dag 1 dat ik dat heb gedaan wist ik dat Kruimel niet meer naar buiten zou gaan. Sindsdien zat hij in de kooi van 80 cm breed. Kruimel is meer buiten zijn kooi dan in zijn kooi, als ik thuis ben loopt hij los maar toch knaagde het al die tijd aan me dat de kooi niet zo groot is. Nou is Kruimel ook maar klein, het is een dwerghangoorkonijn van net 1,5 kg/2 kg, maar toch, ik weet dat de minimale afmeting toch wel 100 cm moet zijn. Deze kooi was ook echt alleen maar voor de vakantie bedoeld, dus voor een hele korte periode....

Afgelopen woensdag dan toch maar naar de dierenwinkel....daar heb ik de Nero de luxe 4 gekocht. Deze kooi is 120 cm breed en 64 cm diep. Het is geen gezicht, zo'n klein konijntje in zo'n grote bak....maar wat is meneer er blij mee! In de kooi zit zo'n soort huisje waar hij in kan kruipen maar hij kan er ook op springen. Nou meneer springt erop en eraf en zo gaat dat constant heen en weer. Ook kwam hij erachter dat ik een snoepje had verstopt in het huisje, dus het is nu ook telkens huisje in huisje uit om een snoepcheck uit te voeren.

Zo mooi om te zien......het is wel even wennen voor mezelf zo'n kollosale kooi in mijn (maar) 2-kamer appartementje....maar alles voor mijn knuffeltje zullen we maar zeggen......

Ik heb een heel blij konijntje :lol:
sandra&kruimel

Re: Nieuwe kooi

Berichtdoor JoBoris76 op zo jul 25, 2010 10:55 am

Ik heb voor Binky ook een 1.20 kooi en hij weegt ook iets van 1600 gram maar toch vind ik deze kooi nog te klein hoor. Maar ja, heb geen ruimte voor een grotere dus het moet maar. Maar als ik dan naar de fokker kijk waar hij vandaan komt... Daar zaten ze met zijn 4en in een hokje van 60 cm. :x Fijn dat jouw nijntje het zo naar de zin heeft. :D
Afbeelding
In memoriam: Flappy * 06-1996 - † 02-08-2007
JoBoris76
Moderator

Berichtdoor ceruliz op vr jul 30, 2010 5:08 pm

Dat is genieten he?! Naar een vrolijk konijn kijken :D !
ceruliz

Berichtdoor sandra&kruimel op vr jul 30, 2010 5:59 pm

Er is alleen 1 nadeel.....meneer heeft ook een grotere toilet gekregen, ik dacht grotere kooi, groter toilet. Heel af en toe had hij een ongelukje en plaste hij ernaast omdat hij dan net zijn kont niet draait. Maar nu is deze hoektoilet zo groot dat meneer denkt dat hij er recht in kan gaan en er dan helemaal in past. Niet dus....ik heb nu dus bijna dagelijks dat meneer een ongelukje heeft..... :D Heb dus vandaag meer een rechthoek platte bak gekocht, gaan we dat proberen. Dus konijn is er erg blij mee met de meer ruimte maar ik moet alleen maar meer schoonmaken, hahaha.....Hopelijk gaat het met deze bak beter.
sandra&kruimel

Berichtdoor jojojo op vr jul 30, 2010 8:44 pm

Bij mijn konijnen werken die driehoekjes (ik neem aan dat je die had?) ook niet...ze gingen er verkeerd opzitten/bakje kukelde om/bakje werd weggegooid enzovoorts.
Ik heb nu ook rechthoekige (katten)bakken en het werkt prima! Hopelijk voor jou ook! ;)
2 poesjes, 1 kater, 1 syrische hamster, 4 konijnen en 2 gerbils! :D
jojojo

Berichtdoor sandra&kruimel op za jul 31, 2010 7:36 pm

Klopt, ik had eerste een "gewoon" formaat driehoek toilet en toen ik de grote kooi kocht, kocht ik een groot formaat driehoek toilet. Het nooit het probleem gehad dat ze om kukelde of iets dergelijks, maar wel dat Kruimel zijn kont dus niet draaide en met die grote toilet gebeurde dat dus dagelijks. Gisteravond voor het eerst de platte bak gebruikt, inderdaad een kattenbak (volgens mij noemen ze het een kittenbakje) en vanmorgen vond ik een droge kooi, dus hopelijk gaat hiermee goed. Maar dit "probleempje" weegt niet op tegen een blij konijn vanwege de grote kooi.....
sandra&kruimel

Keer terug naar Huisvesting