Het is nu wo apr 23, 2014 3:24 pm
Verander lettergrootte
konijnenforum.nl Voor al je vragen over konijnen.

Gezondheid

Vermagering/nierproblemen??

Vermagering/nierproblemen??

Berichtdoor nieske » za jan 01, 2011 6:04 pm

Helpp!!

Ik ben al een tijdje niet meer op het forum geweest maar wil toch vragen of iemand ervaring heeft met het zelfde probleem.

Mijn konijn van 10 jaar jong heeft tot 2x toe vachtmijt gehad in het najaar, na een aantal keren stonghold te hebben toegediend (ook bij haar partner uit voorzorg) leek het maar niet over te gaan. Inmidels ook al korsten in de oren.
Het valt me ook op dat ze erg mager word terwijl ze goed eet, hooi en biks.
Ze drinkt ook erg veel, had al even gekeken op internet dat het nierproblemen kunnen zijn.

Dus afgelopen week ben ik langs de D.A. gegaan en bleek dat ze geen mijt meer heeft maar flinke ontstekingen in en op de oren veroorzaakt door de mijt.
(Ik had haar al 3x behandeld met stonghold het was dus eigenlijk ook niet mogelijk dat ze nog mijt had.)

(Ze heeft in 2008 een beroerte gehad waarna haar mondje scheef is blijven hangen en 1 oogje half dicht hangt, hiermee kan ze prima leven.
het biks eten gaat niet zo snel meer dus gaat ze met eten altijd apart zodat ik zeker weet dat ze genoeg krijgt.
Hooi eet ze prima.)

Ik heb haar na het bezoek aan de D.A. binnen gehaald samen met haar partner zodat ze kan herstellen.
En hopelijk kunnen ze als het warmer word in het voorjaar weer naar buiten.

Ik merk nu ook dat ze overal neer plast, ik denk dat ze het niet meer op kan houden of zo snel niet bij de kooi kan komen.
Ik moet van de D.A urine brengen zodat ze het kunnen onderzoeken, dit ga ik volgende week brengen.

Heeft iemand tips hoe de urine op te vangen??

En kan de D.a zien aan de urine of er nierproblemen zijn??
ervaringen met deze problemen??

Ik wacht de reacties af!
nieske

Re: Vermagering/nierproblemen??

Berichtdoor Domino » za jan 01, 2011 8:27 pm

Bij mijn weten kunnen ze aardig veel uit de urine halen, blaasproblemen, nieren, evt suikergehaltes enzo. Maar zorg er wel voor dat de urine niet bevuild is en zo vers mogelijk. Het beste kan je je konijn in een bench zetten zonder handdoek en dan hopen dat ze gaat plassen.

Ik moest dat afgelopen jaar ook met een mannetje van mij doen, maar die weigerde te plassen in de bench, ook al zat ie er best een tijd in. Op een handdoek deed ie het dan weer wel maar daar kon de dierenarts niet veel mee. Uiteindelijk heeft ie hem gecatheteriseerd. Maar dat schijnt weer niet bij voedsters te kunnen begreep ik, alleen bij rammen (maar ik kan het mis hebben).

Succes in ieder geval!
Domino

Berichtdoor silly » za jan 01, 2011 8:35 pm

Mijn cavia's zet ik in een plastic teiltje met aan 1 kant een boek eronder zodat de urine naar 1 kant loopt. maar die kunnen er niet uit en zijn ook niet zindelijk.Maar als ze overal plast kun je de urine toch ook met een spuit opzuigen? Heeft dat overal plassen trouwens niet met territorium gedrag te maken nu ze in een andere omgeving zit? Mijn konijnen drinken erg wisselend de ene dag vul ik 2x per dag bij de andere dag niet.
silly

Berichtdoor Trice » za jan 01, 2011 9:11 pm

Ik wil je niet bang maken, maar met het feit dat ze al eerder een beroerte gehad heeft en haar onzindelijkheid denk ik dat je misschien ook beter tests kunt laten uitvoeren op E.cuniculli (EC). Ik weet niet of het in jouw konijn het geval is, maar sommige symptomen die je beschrijft kan ook voorkomen bij EC.
Wat is er nou mooier dan 1 konijn?
Juist ja, 2 konijnen!
Trice
Moderator

Woonplaats: Nederland Leeftijd:28......................... Konijnen:Kismo & Keltya

Berichtdoor nieske » za jan 01, 2011 10:31 pm

Bedankt voor de reacties!

In de kamer waar ze verblijft ligt vloer bedekking dus kan het niet opzuigen met een spuitje.

Ik probeer het in een lege bench en hopen dat ze plast!

Ik had zelf ook al info op internet gevonden over nierproblemen en beroerte dat dit E.C kan zijn, maar ook lees ik dat het via urine of bloed
niet met zekerheid vast te stellen is of het E.C is. ( de beroerte was in 2008 dus bijna 3 jaar terug)

Maar de vermagering moet toch een oorzaak hebben, mischien kan ik haar zoiezo Panacur en A.B geven voor de zekerheid als dat voor de rest geen kwaad kan. Eerst ook maar overleggen met D.A en onderzoek afwachten.

Maandag ga ik de urine brengen heb ook geen idee hoelang een urine onderzoek duurt.

Maar alle info en tips zijn welkom.

Dan ben ik goed voorbereid, verzamel het liefst zoveel mogelijk info voor ik naar de D.A ga.
nieske

Berichtdoor Trice » zo jan 02, 2011 9:50 am

Het urine opvangen kan erg lastig zijn. Bij Keltya wist ik dat hij op een gegeven moment altijd over me heen pieste als ik dwangvoer gaf. Dus heb ik een plastic zak op mijn schoot gelegd voordat ik ging dwangvoeren. En ja hoor, hij pietse weer dus heb ik het zo kunnen opzuigen met een spuitje. Ik weet niet of jij ook zo'n truucje kunt toepassen?
Ik heb niet zo lang op het resultaat hoeven te wachten, ik geloof 2 dagen. Het ligt eraan of ze het zelf uitvoeren of dat ze het door een ander laten doen.

Is inderdaad lastig aan te tonen of het om EC gaat. Ik weet daar ook niet het fijne vanaf. Maar je zou de mogelijkheid ervan sowieso kunnen bespreken met je DA.
Ik heb trouwens wel eens gelezen of gehoord dat EC ook vaak samen gaat met wormen. Dat zou wel het vermageren kunnen verklaren. Je zou in ieder geval een mestonderzoek kunnen laten doen.
Juist ja, 2 konijnen!
Trice
Moderator

Woonplaats: Nederland Leeftijd:28......................... Konijnen:Kismo & Keltya

Berichtdoor silly » zo jan 02, 2011 1:50 pm

in plaats van een duur wormen onderzoek te laten doen kun je ook gewoon eens een anti-wormmiddel geven. De uitslag van een wormonderzoek ik toch niet erg betrouwbaar omdat de uitscheiding van eventuele eieren wisselend is. Een positieve uitslag is uiteraard wel betrouwbaar maar een negatieve niet .Bij konijnen die buiten wonen is het verstandig af en toe te ontwormen net als bij honden en katten. Ze komen in aanraking met vogelpoep en vogels hebben heel vaak wormen. De meeste wormen zie je nooit omdat ze in de darm blijven en pas uitgescheiden worden als ze dood zijn.
silly

Berichtdoor nieske » zo jan 02, 2011 8:07 pm

Ik had nog even op internet gespeurd over wormen en idd blijven de wormen vaak in de darm zelf, of zitten ze in de blinde darm, waarna het konijn ze elke keer weer opeet.

Voor zover ik kon lezen is panacur het beste ontworming middel bij konijnen en word ook gebruikt bij E.C.

En michien voor alle zekerheid kan ik haar nog een aantal duplociline injecties geven.

Ik houd jullie op de hoogte en ben benieuwd wat de D.A er van vind.
nieske

Berichtdoor nieske » ma jan 03, 2011 9:33 pm

Vanochtend had ik urine gebracht bij de D.A. Ik had het opgezogen met een tissue 2uur later kon ik bellen voor de uitslag.
Maar helaas was het te weinig urine om het te kunnen onderzoeken.

Ik heb wel even met de assistente overlegt om panacur te geven dit was oke en ze gaat het voor me bestellen.

Morgen probeer ik het opnieuw hopelijk plast ze dan in de bench.

Gister avond was ze niet zo vrolijk ze wou geen bix eten ze wou wel wat krackertjes, ze heeft dus toch wat zelfstandig gegeten.
Vanochtend snapte ik waarom! de kamer waar ze verblijft lag erg veel plak poep op de vloer ook haar achterwerk was behoorlijk vies.

Ze heeft nu wel weer zin in bix en hooi gelukkig

Ik had haar de afgelopen dagen iets meer bix gegeven en een stukje droog brood tussendoor omdat ze zo dun is maar waarnschijnlijk toch niet zo'n
goed idee.

Mischien heeft iemand nog tips om haar wat aan te laten komen, zonder dat de darmen ervan overstuur raken.
nieske

Berichtdoor nieske » di jan 11, 2011 5:21 pm

Nou eindelijk is het vandaag gelukt met het urine onderzoek!

Ze heeft in de kooi geplast en dit heb ik gebracht bij de D.A.
Een uur later kon ik al bellen voor de uitslag!

Er zijn geen afwijkende dingen aan de urine gevonden, ik ben aan de ene kant wel blij dat ze niks afwijkens gevonden hebben.
Maar het blijft raar dat ze zoveel drinkt en ook overal neerplast.

Ik geef haar momenteel wel panacur voor 19 dagen.

Ze is nog steeds ontzetend mager ondanks dat ik haar extra eten geef komt ze totaal niet aan.

Ik had haar graag ook antibiotica gegeven voor de zekerheid maar helaas vond de D.A dat niet nodig.
(Ga ook niet meer discuseren daarover met de D.A.)

Mischien dat ik dat nog ergens kan kopen zonder recept. (Ik had nog duplociline staan maar helaas over de datum)

Heeft nog iemand tips om haar aan te laten komen??
nieske

Berichtdoor Trice » di jan 11, 2011 8:25 pm

Gelukkig maar meteen ook helaas dat er niks uit de urine is gekomen.
Blijft natuurlijk wel een raadsel waarom ze zo mager blijft en zoveel plast.
Ik zou persoonlijk zelf de hoeveelheid biks aanpassen. Toen Keltya van 1500 gram naar 904 gram is gegaan heb ik hem daarna laten aankomen door meer biks aan te bieden. Normaal gaf ik 20 gram/kg lichaamsgewicht, maar nu gaf ik 30 gram/uiteindelijke lichaamsgewicht (ik hield dus rekening met hoeveel hij woog). Het heeft hem er wel bovenop geholpen.
Je moet zelf wel bekijken of je konijn dat aankan. Als de keutels er plakkerig van worden moet je een stapje terug nemen.
Beter is om je konijn geleidelijk weer op gewicht terug te laten komen, te snel aankomen is namelijk ook niet goed.
Juist ja, 2 konijnen!
Trice
Moderator

Berichtdoor silly » di jan 11, 2011 9:48 pm

Zomaar antobiotica geven zonder rede is niet verstandig. Antibiotica helpen alleen tegen bacteriele infecties en zinloos en teveel antibiotica gebruik veroorzaakt alleen maar resistentie.
Probeer eerst maar eens of wat meer eten helpt en misschien extra vitaminen in het drinkwater.
silly

Keer terug naar Gezondheid