Oogbeschadiging nu ontstoken

Voor spoedgevallen met je konijn. Let op in echte noodgevallen bel een konijnkundige dierenarts!

Re: Oogbeschadiging nu ontstoken

Berichtdoor De DierenvriendIn & U op zo jun 13, 2010 9:37 pm

Wat een pech zeg :( Kan het niet zijn dat ze er pijn aan heeft? Dat de oogdruk te hoog is?
Het leukste pension voor konijnen & knaagdieren! http://www.de-dierenvriendin-en-uit.nl
Ook voor "koppel"vakanties!
De DierenvriendIn & U

Berichtdoor ceruliz op ma jun 14, 2010 8:36 am

Agos!
Ja, het zel wel wennen zijn en niet veilig voelen dat ze aan een kant niks ziet. Maar konijnen doen ook heel veel op geur en gehoor, hun ogen zijn meestal niet het zintuig waar ze het meest op vertrouwen. Daarom zou er wel aan te wennen moeten zijn voor het beestje.

Zorg dat er weinig verandert in de omgeving, dat alles op de vertrouwde plek te vinden is. En motiveer haar wel een beetje in beweging te blijven. Ik hoop dat ze snel weer lekker in d'r vel zit!
ceruliz

Berichtdoor De Pooltjes op wo jun 16, 2010 2:59 pm

Ik ben ook bang voor druk op het oog.Je ziet(zal even uitlegen,fotocamera baterijen zijn leeg sorry)de oogbol,die is donkerrood en in het midden een vrij grote(in verhouding met de gehele oogbol)grijswitte(ondoorzichtige)vlek.Achter die grijswitte vlek is het dus donkerrood en dat baart me wel zorgen.Ze eet nog steeds goed,maar verder zit er niet veel meer bij.....Ik wil uiteraard wel terug naar de DA,maar ben bang dat ie zegt laat maar inslapen omdat er niet veel aan te doen is.En als Pietertje het mannetje alleen achterblijft heb ik een probleem....want dan is hij weer alleen(en ik wil geen nieuw konijn meer erbij,want na de pooltjes willen wij geen konijnen meer)....ik zit er dus best veel over te piekeren. :( Meer dan zalven kun je volgens mij niet doen,en dat doen we nog steeds maar we zien geen vooruitgang meer.....
De Pooltjes

Berichtdoor Trice op wo jun 16, 2010 7:01 pm

Waarom kun je er niet voor kiezen om de oogbol eruit te laten halen?
Ik weet een geval waarbij het oogbol in zijn totaal is verwijdert, konijn is nu helemaal happy doordat de druk weg is.
Afbeelding
Voor info over;
Aanschaf, Huisvesting, Voeding, Voortplanting, Castratie van Kismo en Keltya, Verzorging, Gezondheid, Gedrag en Clickertraining
(positive reïnforcement training)
Trice
Moderator

Woonplaats: Nederland Leeftijd:26......................... Konijnen:Kismo & Keltya

Berichtdoor De Pooltjes op do jun 17, 2010 7:55 am

Nee sorry dat zie ik niet zitten.We laten haar niet zeker niet lijden oid,maar dat gaat me te ver.Ik kies in het ergste geval voor inslapen.En voor het mannetje zoeken we dan een ander huis.(Maar goed ik wil niet op de zaken vooruit,want voor het zelfde geld leeft ze nog 5 jaar).
De Pooltjes

Berichtdoor De DierenvriendIn & U op do jun 17, 2010 10:48 am

Waarom zie je dat niet zitten? Een konijn kan prima leven met 1 oog...

Hier kun je het verhaal lezen van Enzo, een konijn die was aangevallen door een hond en die we met het forum toen hebben gesponsord. Hij leeft nu nog steeds en het gaat hartstikke goed met em :D

http://www.konijnenzo.nl/forum/viewtopi ... 28&start=0
Het leukste pension voor konijnen & knaagdieren! http://www.de-dierenvriendin-en-uit.nl
Ook voor "koppel"vakanties!
De DierenvriendIn & U

Berichtdoor De Pooltjes op do jun 17, 2010 11:30 am

De DierenvriendIn & U schreef:Waarom zie je dat niet zitten? Een konijn kan prima leven met 1 oog...

Hier kun je het verhaal lezen van Enzo, een konijn die was aangevallen door een hond en die we met het forum toen hebben gesponsord. Hij leeft nu nog steeds en het gaat hartstikke goed met em :D

http://www.konijnenzo.nl/forum/viewtopi ... 28&start=0

Dat zal wel,maar ik begin daar niet aan. :wink:
De Pooltjes

Berichtdoor FlyingVorstin op di jul 06, 2010 5:08 pm

Dat vind je lelijk, he? Een konijn met één oog?
FlyingVorstin

Berichtdoor Wammes op di jul 06, 2010 7:03 pm

Misschien is het toch nog een genezingsproces. Zoals gezegd had mijn konijn ook een troebele, wittige vlek op het oog. Het lag er echt als verdikking op en die is er dus in stukjes afgevallen (nou ja, Boris heeft het oogje van Molly schoongelikt toen het loskwam). Volgens mijn DA maakte het oog nieuwe bloedvaten aan als genezingproces en dat is waarschijnlijk het donkerrode dat je ziet. Bij Molly zag je ook ineens heel veel bloedvaten lopen. Ik zou toch nog even geduld hebben, bij Molly heeft het ook echt lang geduurd (maanden) voordat het oog helemaal genezen was. Ik ben ook door blijven gaan met de oogzalf.

Hoe gaat het nu (ik zie net dat dit topic al in mei is gestart)?
Wammes

Berichtdoor De Pooltjes op do jul 08, 2010 1:06 pm

FlyingVorstin schreef:Dat vind je lelijk, he? Een konijn met één oog?

Mag ik jouw vragen waar deze uiterst vreemde opmerking opslaat?Als je een probleem met mij hebt zeg dat dan gewoon,maar begin aub niet op deze manier.Maar goed ik zal je vraag beantwoorden ook al bevalt de toon ervan me helemaal niet:Nee hoor ik vind 1 oog niet lelijk(ook niet mooi,tis immers niet zoals ik het graag zou zien). [-X
De Pooltjes

Berichtdoor De Pooltjes op do jul 08, 2010 1:09 pm

Wammes schreef:Misschien is het toch nog een genezingsproces. Zoals gezegd had mijn konijn ook een troebele, wittige vlek op het oog. Het lag er echt als verdikking op en die is er dus in stukjes afgevallen (nou ja, Boris heeft het oogje van Molly schoongelikt toen het loskwam). Volgens mijn DA maakte het oog nieuwe bloedvaten aan als genezingproces en dat is waarschijnlijk het donkerrode dat je ziet. Bij Molly zag je ook ineens heel veel bloedvaten lopen. Ik zou toch nog even geduld hebben, bij Molly heeft het ook echt lang geduurd (maanden) voordat het oog helemaal genezen was. Ik ben ook door blijven gaan met de oogzalf.

Hoe gaat het nu (ik zie net dat dit topic al in mei is gestart)?

Het gaat erg goed nu,de witte doffe vlek is verdwenen en het oog is weer rood,maar wel overduidelijk blind.De iris is laat maar zeggen niet meer echt te zien,het is nu 1 rood oog,niet donkerrood,maar gewoon albino-rood.Zijzelf is ook weer helemaal de oude,en is inmiddels aan de situatie gewend. :D
De Pooltjes

Berichtdoor FlyingVorstin op wo jul 14, 2010 9:51 pm

De Pooltjes schreef:

Mag ik jouw vragen waar deze uiterst vreemde opmerking opslaat?Als je een probleem met mij hebt zeg dat dan gewoon,maar begin aub niet op deze manier.Maar goed ik zal je vraag beantwoorden ook al bevalt de toon ervan me helemaal niet:Nee hoor ik vind 1 oog niet lelijk(ook niet mooi,tis immers niet zoals ik het graag zou zien). [-X

Nope, ik heb geen probleem met jou. Ik ken jou niet eens. Ik vind het raar dat je "dat niet ziet zitten" zonder een fatsoenlijke reden te geven. Ook geef je regelmatig aan hoe rasecht je pooltjes wel niet zijn, dus ik veronderstel dat een eenogig konijn niet meer in jouw plaatje past.
FlyingVorstin

Berichtdoor De Pooltjes op do jul 15, 2010 8:03 am

FlyingVorstin schreef:
De Pooltjes schreef:

Nope, ik heb geen probleem met jou. Ik ken jou niet eens. Ik vind het raar dat je "dat niet ziet zitten" zonder een fatsoenlijke reden te geven. Ook geef je regelmatig aan hoe rasecht je pooltjes wel niet zijn, dus ik veronderstel dat een eenogig konijn niet meer in jouw plaatje past.

Ten eerste ben ik niet verplicht om jou of wie dan ook verantwoording af te leggen over waarom ik dingen WEL of NIET doe,dus als ik zeg dat ik iets niet zie zitten dan vind ik dat "reden" genoeg om te melden.Ten tweede roep ik niet dat mijn Pooltjes rasecht zijn om daarmee andere te imponeren,maar meer in een context wbt raskermerken,gewicht oid.Ik ben een voorstander van raszuivere dieren t.o de vele rasloze konijnen waarvan je alles maar moet gokken.En ik krijg ook door deze post van jou toch wel de indruk dat je een probleem met mij hebt,want ook deze post is wederom niet bepaald vriendelijk te noemen.Wat mij betreft is dit mijn laatste reaktie op jou in dit topic.
De Pooltjes

Berichtdoor didltje op do jul 15, 2010 10:36 am

Hmmm, rood...
Ik maak me ergens wel zorgen om die kleur eigenlijk, vaak gaat dat gepaard met toch een verhoogde druk hoor.

Ik heb Louis zijn oog laten verwijderen nadat het eigenlijk "kapot" was. Ik ben heel blij dat ik dat heb laten doen eigenlijk, het ziet er veel beter uit en de dierenarts vertelde mij dat het toch wel onder verhoogde druk stond, wat tot pijn leed.
Het is heel mooi genezen en een vachtje groeit er mooi over.

Ik zou het ergens toch overwegen eigenlijk als ik jou was. Maar natuurlijk heb jij daar het laatste oordeel over :)
didltje

Vorige

Keer terug naar EHBO hoek